maandag 1 februari 2010

In a Heartbeat

Een programma op afstand (NikePlus) en een programma op tijd (MyAsics). Had ik ze nu allemaal? Euh. Neen. Niks op hartslag, mensen!

Het zat zo: als je een concrete doelstelling wilt, is het best een goed idee om eens naar de huidige situatie te kijken. En daarmee bedoel ik niet enkel mijn gewicht - een eeuwig probleem - want conditie en gewicht zijn bij mij niet echt gerelateerd, vrees ik. Nee, een fittest, dat had ik in geen jaren meer gehad. Niet meer sinds ze er bij de Escape mee stopten, lang voor ik deze blog startte dus. Dus ik schreef ik me in voor het "Startmoment" van Factor 100, in de topsporthal, op zaterdag 16 januari. Onderging ik een Futrex Body Composition analysis en deed ik een echte fietstest. Waarbij ze onder andere mijn "IAND" (individuele omslagpunt) berekenden.

En waardoor ik een hele week op allerlei papierkes zat te rekenen eer ik precies snapte waarom de waarden die ik terugkreeg zo "raar" lagen. Want ik snapte het niet. Hoewel mijn Polar al héél lang kapot is, was dat mijn referentiekader. Begreep ik het gedoe met de "zones" compleet. Tot ik de resultaten van de 23 minuten durende test bezag...

Op de 3 ongelooflijk mottig afgedrukte pagina's die ik meekreeg, zag ik onder de IAND-waarden een tabel met percenten, trainingsdoelen, HR en Watt. En ik snapte het niet: die HR waarden lagen toch compleet fout?


Om een lang verhaal - met veel hoofdrekenwerk - kort te maken: ik was zo gewend om percenten te berekenen op de maximale hartslag dat ik het niet tot me doordrong dat het om percenten van de IAND ging. Toen mijn frank eindelijk viel, zag ik ook dat mijn eerdere berekeningen aan de hand van de zeer onnauwkeurige "220 - leeftijd" formule eigenlijk best konden dienen. Want 220 - 43 = 177 en op de test scoorde ik een MAX-HF van 175.

Ondertussen heb ik dus weer héél veel gelezen over trainen in zones (dit hier is handig). En kreeg ik de fittestresultaten ook als pdf toegestuurd. Bovendien ben ik aan de slag gegaan met het bijhorende 12 weken schema dat me naar een hoger fitness niveau moet leiden.

Voorlopig zonder eigen hartslagmeter: die uit den aldi deed het jaren goed maar nu is de batterij plat (help?) en de uitleenexemplaren zijn nogal onbetrouwbaar wegens niet gecodeerd, maar niet getreurd. Ik heb alvast mijn Polar account heropend. Nieuws volgt!

Geen opmerkingen: