zaterdag 14 februari 2009

No future

Zaterdagmiddag, schitterend weer. Ben een beetje moe en vraag me af of ik de beloofde trip met zoonlief tot morgen zou uitstellen. In bed zitten met de mac op schoot is een rustiger alternatief. Er ligt een pak DVD's met films en series te wachten. Plus de weekendkrant, een stapel tijdschriften, een paar boeken waar ik heel traag in vorder en wat pdfs. En dan had ik het nog niet over de coaching huistaken, die ik al de hele week overal met me mee heb. Omdat ik ze niet ingevuld krijg.

Op zich is dat vreemd, want het valt me eigenlijk niet moeilijk om vragenlijsten in te vullen. Maar deze keer gaat het over toekomstperspectieven, in eerste instantie op professioneel gebied. U kent ze misschien, die vragen als "waar denkt u over 5 jaar te staan?" en "wat hoopt u op uw tachtigste achter de rug te hebben?". Tenenkrullend, vind ik ze. Tot ik erbij stilsta en me realiseer dat ik geen idee heb. (Heeft u dat ook? Moet dat nu, dat lange termijn geplan?)

Mijn einder reikt tot de volgende lange schoolvakantie. So what...

Ergens daagt het me wel dat er een heleboel resistentie mee gemoeid is. Sinds 3 jaar geleden - ja toen - heb ik ongehoord veel on hold gezet. "Vanaf hier kan het enkel beter gaan", schreef ik toen hoopvol. Me niet realiserend dat acceptatie niet mijn sterkste punt is.

Het gaat niet weg, dat weet ik nu. ADHD is een bio-neurologische aandoening; een chronisch probleem. Een probleem dat ik - zeker op dit moment - behoorlijk actief aanpak. Opdat het leven leefbaarder zou zijn. Fijn! Maar naar de toekomst toe, kan en wil ik het niet incalculeren. Dus is er alweer effe geen toekomst. Zoveel makkelijker. Niemand vraagt erom. En ik word er niet mee geconfronteerd, met de noodzaak om zware knopen door te hakken.

Gisterenmiddag ben ik - omdat ik in de buurt was - een dik uur in de wachtkamer van mijn shrink gaan zitten. Om er te denken & te schrijven. Het heeft geholpen. 't Is niet dat ik eruit ben nu, en die idiote toekomstscenario's fluitend in kan vullen. Maar het daagt me toch dat de zaken voor mij uitschuiven niet kan blijven duren.

Héhé, zal ik wat GTD stuff lezen nu?

Geen opmerkingen: