zondag 3 augustus 2008

Blufboeken

Was ik niet recent met Visual Bookshelf - op Facebook - begonnen met alles wat ik ooit las te inventariseren? Euhm. Na 85 "read" entries hield ik het ingeven voor bekeken. Misschien kan ik me daar eens verder mee bezighouden wanneer ik echt niks anders te doen heb...

't Is sinds het meest ongelezen boek geleden dat ik het hier over van die boekenlijstjes had. Maar kom, Michel deed me, na een week van rust in Frankrijk, gelijk in gang schieten.

Eerlijk gezegd vind ik de lijst vreemd. Blufboeken, zijn dat niet van die bestsellers die bij Standaard Boekhandel in de top 10 komen en daardoor zwaar GEMEDEN dienen te worden?

Maar kom, laat ik es eens kijken wat de Standaard als blufboeken oplijst. Dan kan ik zien of er te bluffen valt.

Om het overzichtelijk te houden gebruik ik een paar zelfverzonnen afkortingen, als daar zijn:
TG = tijdens Germaanse (vermoedelijk op een leeslijst dus)
MEER = las meer van deze auteur (al dan niet onder dwang)
HER = las het boek meer dan één keer
FILM = zag de film
GR = kan er me met de beste wil van de wereld geen reet van herinneren

  • William Golding, Lord of the flies: zesde middelbaar, zelf gekozen als onderwerp van een bespreking, was er enthousiast over en kan er zelfs nu nog iets over vertellen.
  • Umberto Eco, De naam van de roos: HER, MEER, FILM; ben een hele tijd in de Middeleeuwen geduikeld, vandaar.
  • Truman Capote, In cold blood: HER, MEER; de FILM "Capote" zag ik recent en vond ik erg goed.
  • Bret Easton Ellis, American psycho, MEER; las dit in de tijd dat ik ook Douglas Coupland en zo ontdekte. Bonfire of the Vanities komt gelijk bij me op, moet rond dezelfde tijd geweest zijn. Nogal shocking toen. Tja, de yuppie eighties zorgden voor excessen ...
  • Arundhati Roy, The god of small things: heb een tijdje van alles over the raj en aanverwanten gelezen, gaande van E.M. Forster en Orwell (Burmese Days) tot lichtvoetige flauwekul. Vond dit een aangenaam boek. Licht betoverend.
  • Gabriel Garcia Marquez, Honderd jaar eenzaamheid: zesde middelbaar denk ik, was weggeblazen, weet er nu nog maar weinig van.
  • Joseph Heller, Catch-22: TG; gebruik de term nog wel, maar dat is het ongeveer. En oh ja, er was een van onze servers naar genoemd.
  • John Irving, De wereld volgens Garp: MEER, HER: ben sinds héél lang een Irving lezer want de eerste las ik nog in Nederlandse vertaling. Meeste staan in de kast. Beduimelde pockets.
  • John Updike, Rabbit, run: TG, GR
  • Joost Zwagerman, Gimmick! : MEER, GR: vond andere Zwagermans blijkbaar beter.
  • Zadie Smith, White teeth: ligt klaar, maakt al een valse start, staat op lijst sinds ik On Beauty las.
  • George Orwell, Nineteen Eighty-Four: MEER, FILM
  • Milan Kundera, De ondraaglijke lichtheid van het bestaan: denk dat ik er nooit echt doorheen geraakt ben. Zag wel de FILM toen het net af was met mijn lief. Heeft vrij zwarte connotaties...
  • Ernest Hemingway, The old man and the sea: Was ooit op Key West. Probeerde Hemingway meerdere keren, niet alleen dit. Ben nooit doorgeraakt, vrees ik. Of alleen door The Pearl / The Red Pony. Lastig lezen.
  • John Updike, Rabbit, run: TG, ergens iets Brits ... jaja ...
  • Heinrich Böll, Gruppenbild mit Dame: ow shit, Biljarten om halftien, anyone?
  • Willem Elsschot, Het dwaallicht: TG, MEER, HER - Vervliet draaide ons onnozel met dit boekje. Niet slecht. We hebben het uiteengerafeld ...
  • Malcolm Lowry, Under the volcano: TG, GR
  • John Fowles, The French Lieutenant's Woman: TG denk ik, zag de FILM en herinner me MEER van The Collector
  • Michel Houellebecq, Les particules élémentaires: staat ook op mijn huidige leeslijst, zit ergens halverwege en heb het opzij gelegd ...
  • Douglas Coupland, Generatie X: MEER, ik ben een Coupland fan. Life after God is mijn favoriete boek na
  • Donna Tartt, The Secret History: MEER, HER,voor mij nog steeds the best ...
  • Tom Lanoye, Kartonnen dozen: MEER; hij studeerde vlak voor mij en ik vond em niet zo dégoutant als je weet wel ...
  • A.F.Th. van der Heijden, De tandeloze tijd: vond Advocaat van de hanen schitterend en raakte niet door de rest. Ze staan in de kast. Allemaal. In hardcover.
  • Harry Mulisch, De ontdekking van de hemel: ergens blijven hangen met de intentie om door te lezen...
  • Albert Camus, La peste: in het Nederlands en het Frans. Weet nog waar het over gaat. Dat is het zowat.
  • Kurt Vonnegut, Slaughterhouse 5: TG, MEER, GR, Brengt me op één of andere manier bij Kosinski.
  • Marguerite Duras, L'amant; GR, FILM
  • J.D. Salinger. The Catcher in the Rye: MEER: heb dit werk uiteengepulkt en weet nog altijd niet waar het over gaat
  • Günter Grass, De blikken trommel; yek, herinner me enkel de FILM
  • Graham Greene, The Heart of the Matter, TG, MEER, GR
  • Vladimir Nabokov. Lolita, HER, FILM, vind het nog altijd echt sick.
  • Patrick Süskind. Het parfum: was ooit een hype, ik vond het toen zeer goed, zag recent de FILM. Viel wel mee.
  • Jack Kerouac, On the Road: geraakte halverwege, eerst in het Nederlands, later in het Engels. Too wordy, probably overrated, geef mij maar de Willie Nelson versie ;-)
  • Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy: niet uitgelezen en lichtjes gegeneerd erover hoewel ik niet echt weet waarom ...

2 opmerkingen:

Batlock666 zei

Nogal... literair. Ik heb de verfilming van The World According To Garp (Robin Williams was goed), 1984 gelezen (interessante appendx over Newspeak), en The Hichhiker's Guide ken ik zowat van buiten. In de rest ben ik aan geen kanten geïnteresseerd.

Misschien als ze er robots en/of draken aan toe zouden voegen?

kat_irl zei

Laat komen de robots en draken...
Zitten ze hier? Of zijn dat alleen die met prentjes? Op je blog vind ik je favorietenlijstje niet (meer?)