vrijdag 9 mei 2008

Learning to Live in a Post-Fact Society

Dit boek ga ik eens lezen zie. Er stond vandaag een bespreking in de krant en ondertussen heb ik links en rechts al wat reviews gelezen. Op salon.com ben ik de laatste tijd niet langsgeweest. Anders was ik er natuurlijk eerder bijgeweest. Maar kom.

Toegegeven, het past in mijn kraam. Mijn motto "perception is everything" is genoegzaam bekend bij de mijnen. Het typeert, naar het schijnt, mijn diepgeworteld cynisme.

A Post-Fact Society: het klinkt funny, maar het klopt wel. Mensen geloven wat ze willen geloven - als je ziet dat het creationisme hoogtij viert, weet je eigenlijk genoeg. Of ze geloven wat je hen voor de neus houdt en plausibel lijkt. In die context is Wag the Dog nog steeds een van mijn favoriete films.

Maar ook buiten de "wijde context" ondervinden wij dagelijks de kracht van perceptie. Iedereen houdt van zijn gelijk en vindt er argumenten voor. Niet "politiek correct" zijn, wordt als onafhankelijk of humoristisch geïnterpreteerd, maar zorgt er ook voor dat mensen ongestoord heel rare of foute dingen kunnen verkondigen. Er lopen ook genoeg mensen rond die Corinne Maier vakkundig toepassen. Doen alsof is een sport. Als je haar maar goed zit, dan raak je er wel mee weg. Wat telt, is wat men over je denkt. The truth can be adjusted, blah blah blah.

"Belief over fact": begon dat niet met Mulder?

Geen opmerkingen: