maandag 29 mei 2006

Sporty spice

Bijdraaien!
En nog!
En nog!
En nog!
(enzovoort)


Vorige dinsdag ben ik es wat dieper gegaan in de spinning: ik heb wat meer "bijgedraaid". De souplesse, dat gaat al lang goed, en klimmen gaat eigenlijk best, zolang het niet tegen "dubbel" tempo is. Want dan raak ik uitgeput. Mijn hartslag stijgt en ik ga door mijn mond inademen. Zelfs zonder Polar weet ik redelijk goed wanneer ik de 170 bpm benader. En dan vertraag ik, want ik sport "verstandig". Ik ga niet in het rood.

Verder in de les lukte er meer dan verwacht: dat is zo. Een goed teken. Woensdag had ik kuitpijn. En mijn knietjes hadden afgezien. Maar het zal me betere benen opleveren.

Zaterdag spinning combo. Wat gaat er moeilijk? Mijn tempo behouden. Wanneer precies?
- uit het zadel met een zwaardere weerstand, tegen dubbel tempo
- uit het zadel freezen tegen een stevig tempo
Mijn recuperatie duurt te lang naar mijn goesting. En eigenlijk doe ik voor de rest geen krachtoefeningen voor mijn benen. Ik voel mijn benen: eerst de quadriceps, dan de kuiten. 24 uur nadien voel ik ze nog, maar op een "goede" manier: gespannen, niet pijnlijk.

Zondag een halfuur zwemmen. Met het lange weekend was er opmerkelijk minder volk en ik kon zowaar 34 baantjes afleggen, ononderbroken en zonder al te veel botsen! OK, mijn schoolslag is nog niet veel zaaks en ik moet de stap naar "vuil" water zetten. Maar met dit weer zie ik me niet naar de Blaarmeersen te trekken.

In het teken van mijn pogingen tot mindfulness, sleur ik volgende boeken uit de bib met me mee:
- Pilates + Yoga van Jill Everett
- Body Control Pilates van Lynne Robinson & Gordon Thomson

Bij die tweede heb ik in de Blokker een DVD gevonden, en ik heb al een eerste Pilates sessie achter de rug. Best leuk. Net als yoga, vergt dit concentratie. Focus. Iets wat ik waar ik vroeger in de yoga lessen niet echt in slaagde. Tegenwoordig lukt het beter en dat vind ik fijn. Ik let beter op mijn ademhaling. Hou mijn rug "neutraal". Jammer dat de power yoga en pilates in den Escape op onmogelijke uren zijn. Thuis oefenen is niet mijn gewoonte, maar ik doe mijn best om naast mijn stretching routines iets nieuws in te voeren. Grondoefeningen: I love them.

Voor de rest kijk ik met een beetje afgunst naar Lien, die het toch maar weer klaarspeelde, die 20 km van Brussel. Had ik mezelf vorig jaar niet beloofd om dit jaar deel te nemen? Ja. Was ik ook niet van plan om me voor te bereiden op de sprinttriathlon? Euh ja.

Tja, het leven had wat anders in petto voor mij :-)

Geen opmerkingen: