zondag 4 december 2005

Cache cache

Nieuwsgierigheid en voorzichtigheid gaan niet altijd samen. Al surfend belandt een mens wel es op iets dat ongemeen boeiend doch niet echt voor verspreiding vatbaar is. Als je je computer deelt, kan dat vervelende gevolgen hebben. Wie zei me ook al weer dat haar werderhelft toevallig op haar (gewiste) mailarchief was gestoten? Ik lag dubbel. Maar het was eigenlijk NIET funny. En sommige dingen mag je zelfs niet op je schijf staan hebben.

Zoals altijd is het de nieuwsgierigheid die het haalt bij mij. Daarom had ik - in de pre simpy tijd - aan een fervent surfende vriend om wat "leuke links" voor thuis gevraagd. Nerdy stuff en zo. Kewl fun. Toen die niet goed wist welke links hij moest selecteren, vroeg hij me of ik de hele bookmarks file wou. Achteloos as ever zei ik ja. En ik zette ze vrolijk in de plaats van mijn bookmarks.htm...

Wat ik NIET wist, was dat er een hele hoop EXTREEM boeiende zaken in staken. Godsdienstgekken en andere extremisten maken de wildste sites om hun opinie te verkondigen. Ik moet toegeven dat ik al aardig wat afgelachen heb met die gekken. Maar het staat niet zo best om homohaters, anti-abortion activisten en rabiate rabbi's te verzamelen. Ik heb dus mijn lesje geleerd.

Curiosity killed the cat ... jaja. History wissen, cache clearen, het clipboard leegmaken en de trashcan legen. Google desktop loslaten helpt, als je tenminste weet waar je naar zoekt. Productjes genoeg om hierbij te helpen, zowel commercieel als in shareware. Maar dan nog. Het is niet "echt" weg. De webserver logfiles weten waar u geweest bent :-)

Tja, ik ben niet paranoide genoeg om er extra software voor te gaan installeren. Als je het niet wil delen, ga er niet heen, en anders: live with it. Denk ik dan.

Geen opmerkingen: