zondag 13 november 2005

Weird

Via Kerygma: het meest ongelezen boek! Ik zag inderdaad al de Nederlandse Lijst maar het bleef toen bij een blog voornemen. Deze keer doe ik mee... omdat het gewoon bevreemdend is: vier ervan heb ik meer dan eens uit ...


1. Het verdriet van Belgiƫ - Hugo Claus

Nooit gelezen. Sinds tweede kan heb ik een HEKEL aan Claus. Don't ask me why.


2. De slinger van Foucault - Umberto Eco

Sinds '91 al twee, bijna drie keer gelezen. Ik hou ervan. Beter dan de Da Vinci Code. Slimmer.


3. The Satanic Verses - Salman Rushdie

Cadeau gekregen. Tot pagina vijf geraakt.


4. De bijbel
Behoorlijk gelezen, als kind in stripverhaalvorm, later zo. Om dingen te begrijpen. Verwijzingen ...


5. Ulysses - James Joyce

Overwogen doch nooit begonnen. Zie dit niet als een gemis. Er staat trouwens nog een andere Joyce ongelezen in de kast.


6. De kleine vriend - Donna Tartt

Uitgelezen, Engelse versie. Erg teleurstellend.


7. De naam van de roos - Umberto Eco

Leuk, zeker een paar keer herlezen.


8. Lord of the Rings - J.R.R. Tolkien

A major influence. Sinds ik 13 was 5X in het Nederlands gelezen. Twee jaar geleden, naar aanleiding van de films, herbegonnen in het Engels. So much better! Door dit boek ben ik Germaanse gaan studeren. Door Tolkien heb ik linguistiek gedaan. Oud Engels en zo.


9. De wereld van Sofie - Jostein Gaardner

Ben ik niet doorgeraakt. Mijn broer, die elektricien is, wel. Hij steekt het geregeld door. Hij koopt en leest ook wekelijks de filosofie boeken van De Morgen.


10. Tongkat - Peter Verhelst

Geen idee welk boek dit is. Heb me eigenlijk zelden met Nederlandstalige literatuur ingelaten. Na de Germaanse, that is.

Geen opmerkingen: